window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-171540190-1');

Lydbog: Tankemylder og tanker, der forstyrrer

349,00 DKK

Tankemylder og tanker, der forstyrrer – Opdag dine tanker
Lydbogen indeholder (ca. 80 min)

  • Intro til ”Opdag dine tanker”
  • Åndedræts meditation (12 min)
  • Bodyscan (22 min)
  • Lang siddende meditation
    (åndedræt/lyde/krop/tanker/følelser) (36 min)
  • Stående yoga (12 min)

Lydbogen findes også i pakken: Mindfulness – Lev i nuet

Beskrivelse

Genre: Mindfulness

Format: Lydbog

Forfatter: Helle Marker

Emne: Negative tanker, tankemylder, MBSR, mindfulness, meditation, stress, angst, uro, depression, selvudvikling

Intro

Intro

Hvorfor bruge tid på at opleve dine tanker?
Mange af os oplever, at vores tanker bare buldrer derudaf. Vi har mange tanker, vi ikke aner, hvor kommer fra, og uanset vores egen indflydelse på tankerne, så påvirker de vores liv. Vi kører nærmest non-stop en indre monolog, der kommenterer på alt, hvad vi oplever.

Vi kritiserer os selv og andre, vi planlægger gøremål for fremtiden, og vi evaluerer på det, vi har gjort i fortiden. Vi får simpelthen tusindvis af tanker hver dag og flere af dem skaber indre ”støj” og for nogen af os også tankemylder.

I lydbogen bliver du præsenteret for mindfulnessredskaber der, hvis du anvender dem, kan hjælpe dig med at forstå dine mange tanker.  Når du mediterer, handler det ikke om at få tankerne til at gå væk. Nej, de er med dig i livet og heldigvis for det.

Tankerne er en af vores allerstørste ressourcer, men de kan samtidig også være en af vores allerstørste begrænsninger. For når vi opfatter verden, både gennem det vi ser, og de indtryk vi tager ind, sker det gennem et filter. Et filter der består af vores forventninger til det, der skal ske. Vi kommer ofte til at tænke en oplevelse, inden vi reelt oplever den, og det kan skabe indre ”støj”.

Gennem åndedrætsmeditationen og den lange siddende meditation øver du dig i at anerkende dine tanker. Du lærer dels at lade tankerne være og vende tilbage til åndedrættet, og dels opbygger du evnen til at observere tankerne uden at identificere dig med dem. Hver tanke accepteres, vi kan godt have en tendens til at ville skubbe de ubehagelige tanker væk.

I meditationen øver du dig på at være med dem og undervejs i meditationerne undersøge, hvad de gør ved krop og sind. Tanker er bare tanker og ikke virkelighed, det handler derfor om ikke at identificere sig med den enkelte tanke. I Bodyscan og den Stående yoga mærker du kroppen del for del.

Du skal prøve at være så tæt på åndedrættet og kroppen som muligt. Kroppen kan hjælpe dig til større selvindsigt, for dine tanker sætter sig også spor i kroppen.

God fornøjelse!

Yderligere information

Lydbogen indgår i pakken og serien ”Lev i nuet med mindfulness – få mere glæde og overskud i hverdagen”, som består af i alt 4 lydbøger. Lydbogen kan anvendes uafhængigt af de andre lydbøger i serien.   

Meditationerne og principperne i lydbogen baserer sig på 8-ugers programmet Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR), udviklet af Jon Kabat-Zinn, og på Sharon Salzbergs 28-dages program, beskrevet i bogen ”Real Happiness”, samt på forfatterens mangeårige erfaring som MBSR-underviser og mindfulness- og yogaudøver.

Titel