Du skal bruge:

En yogamåtte og evt. et tæppe til afspænding eller liggende meditation. Det kan være, du også har brug for puder eller anden støtte, for at det er behageligt for dig. Prøv dig frem. Det vil fremgå af det enkelte programs beskrivelse, om der er andet, du skal bruge.

Påklædning:

Tøj, der ikke strammer, som du kan bevæge dig i.

Spise:

Yoga og åndedrætsøvelser er rarest på tom mave. Det er derfor en god idé ikke at have spist ca. 2 timer før.  Hvis det ikke er til at holde ud, kan du spise noget let som fx knækbrød eller en banan. Dette gælder ikke nødvendigvis for Yin yoga. Nogle kan sagtens spise lidt før Yin yoga. Prøv dig frem.

Lyt til din krop – uanset hvilken instruktion du møder:

Yoga er ikke en konkurrence, men handler om at være der; hvor du er. Lyt derfor til kroppen og dine grænser, og pas på dig selv. Hold pause, hvis du har brug for det. Hvis en stilling opleves forkert, så gå ud af den og lav et alternativ. Tal med din læge eller anden behandler, hvis du er i tvivl.

Ny i yoga:

Et godt sted at starte er med de blide klasser og Yin klasserne (evt. de blide). Hvis du er vant til at bevæge dig eller har mod på det, kan du også sagtens gå til Kundalini og Hatha. Lyt til dig selv og gør det, du er klar til.

Særligt om hver yogaform