Intro:
Velkommen til pakken. Lyt til denne korte intro – og gå derefter i gang med den lydfil, lydbog eller video, du har lyst til.

Genre: Intro til “Fri for spændingshovedpine-pakken”

Format: Lydfil

Emne: Spændingshovedpine

Underviser: Helene Lysekilde

Spilletid: 05:23

Fri for spændingshovedpine-pakke

Med denne pakke kan du pakke ud af gode øvelser inkl. hypnose og yoga, som kan hjælpe dig fri for spændingshovedpine.

Køb pakken her
Har du købt adgang til pakken? Log ind og se indholdet her

Døjer du med spændingshovedpine? Så er denne online pakke til dig.

Pakken er fyldt med viden, yoga, øvelser og hypnose som kan lindre og forebygge din hovedpine – og forløse spændinger i dine skuldre og nakke, hvorfra din hovedpine ofte starter.

Mange mennesker døjer med spændingshovedpine. Faktisk er det den hyppigste form for hovedpine, der findes. Den kan opleves som et trykkende bånd omkring hovedet, stråle ned i skuldre og arme, eller trykke i hele dit hoved. Den kan også starte i nakken og bevæge sig op til panden. Ofte skyldes spændingshovedpine spændinger i musklerne. Den kan opstå ved, at du sidder i en forkert arbejdsstilling i mange timer hver dag, ved at du rynker panden eller anstrenger øjnene. Eller hovedpinen kan opstå af, at du bider tænderne sammen eller skærer tænder. Endelig kan hovedpinen være relateret til stress…

Heldigvis er der rigtig meget du selv kan gøre for at forebygge og lindre din hovedpine.

Anvend denne pakke for at forebygge hovedpinen – eller dulme den, når den er opstået. Vær blid og nænsom og lyt til kroppen.

Forkæl dit hoved, dine skuldre og din nakke og slip fri for spændingshovedpine ved at praktisere øvelserne ofte.

Rigtig god fornøjelse!

Pakken kan ikke stå i stedet for medicinsk udredning eller evt. behandling. Er du i tvivl om årsagen til din hovedpine, så rådfør dig med din læge.

Kom godt i gang

Pakken indeholder

  • Intro til pakken (lydfil)
  • Forløs spændingshovedpine med hypnose (lydbog)
  • Hovedpineforløsende Yin yoga (video)
  • Fab four fra fyssen – fire øvelser fra fysioterapeuten (PDF)
  • Glade skuldre og nakke (kontoryoga du kan lave på en stol på kontoret) (video)
  • Kontorkundalini for skuldre og nakke (kontoryoga du kan lave på en stol på kontoret) (video)
  • Øjenyoga – yoga for dig, der spænder i og omkring øjnene (video)
  • Bonusmateriale:
    – 3 min mindfulness-meditation (lydfil)
    – Pranayama, dvs. åndedrætsøvelse som forløser spændinger i hovedet (video)
    – Hvad er hypnose (lydfil)
    – Interview med fysioterapeut om spændingshovedpine med fif og gode råd (lydfil)
    – Fab four fra fyssen – fire øvelser fra fysioterapeuten (Video)

Fri for spændingshovedpine – pakken

Få adgang til alt indholdet ved køb af pakken i shoppen

Er du medlem af Indre ro Univers? Så har du adgang til al yoga i denne pakke i Indre ro Univers. Find den yogavideo, du ønsker under “kategorier”. Er du fordybelsesmedlem? Så har du adgang til hele pakken inkl. hypnosen. Log ind og få adgang.

Spændingshovedpine-få-hjælp-hos Indre ro-hypnose-yoga-viden

Velkommen til pakken. Lyt til denne korte intro – og gå derefter i gang med den lydfil, lydbog eller video, du har lyst til.

Genre: Intro til “Fri for spændingshovedpine-pakken”

Format: Lydfil

Emne: Spændingshovedpine

Underviser: Helene Lysekilde

Spændingshovedpine-få-hjælp-hos Indre ro-hypnose-yoga-viden

Titel: Forløs spændingshovedpine med hypnose  

Med denne hypnose løsner du blidt og nænsomt din spændingshovedpine. Du skaber en dyb afspænding, som kan sænke blodtrykket og løsne din spændingshovedpine

Intro:

Spændingshovedpine skaber ubehag. Smerten kan være svær at holde ud, og samtidig kan hovedpinen gøre det svært for dig at koncentrere dig og fokusere.

Det kan være svært at huske at skifte stilling i løbet af dagen og slappe af i skuldre og nakke.

Hvordan hypnosen kan hjælpe:

Mange studier har vist stor effekt ved brug af hypnose til at lindre smerter og spændinger, herunder studier, som specifikt har koncentreret sig om hypnose til spændingshovedpine.

Hypnosen bringer dig til et behageligt sted, hvor du kan begynde at slappe af, og derefter bliver du guidet med forslag, der kan hjælpe dig til at forbedre de forhold, som kan have skabt spændingshovedpinen.

OBS:

Lyt til hypnose som smertelindring, når du har spændingshovedpine eller anvend hypnosen forebyggende.

Tip:

Anvend gerne hypnosen sammen med øvelser for skuldre og nakke, fx fra spændingshovedpine-pakken

Genre:

Hypnose

Format:

Lydbog

Forfatter: Helene Lysekilde

Emne:

Spændingshovedpine, smertelindring, dyb afspænding.

Spændingshovedpine-få-hjælp-hos Indre ro-hypnose-yoga-viden

Intro:

Med dette Yummi Yin-yogaprogram slipper du spændinger i hoved, skuldre og nakke. Det er godt for dig, der har spændingshovedpine, spændinger i skuldre og nakke – eller dig, der bare har lyst til at give slip i dit hoved og dine skuldre. Ud over Yin stilling vil du møde blid hovedbundsmassage, tapping og stimulering af akupressurpunkt. Vi slutter med en kort muskelafspændende afslapning på ryggen.

Tip:

Du skal bruge en yogaklods eller en tyk bog eller to.

Genre:

Yin yoga

Format:

Video

Underviser: Helene Lysekilde

Emne:

Spændingshovedpine, skuldre og nakke, hovedpine

Spilletid: 45:18

Spændingshovedpine-få-hjælp-hos Indre ro-hypnose-yoga-viden

Intro:

Lav denne korte Hatha-sekvens for at få glade skuldre og nakke på kontorstolen eller når som helst, du har brug for det. Sekvensen er perfekt til en kort pause. God for at forebygge hovedpine.

Genre:

Blid yoga, Hatha yoga

Format:

Video

Underviser: Helene Lysekilde

Emne:

Skuldre og nakke, forebyg hovedpine, spændingshovedpine, kontoryoga

Spilletid: 08:07

Spændingshovedpine-få-hjælp-hos Indre ro-hypnose-yoga-viden

Titel: Kontorkundalini for skuldre og nakke

Intro:

Lav denne korte Kundalini-sekvens for at få glade skuldre og nakke på kontorstolen eller når som helst, du har brug for det. Sekvensen er perfekt til en kort pause. God for at forebygge hovedpine.

Genre:

Kundalini yoga

Format:

Video

Underviser: Helene Lysekilde

Emne:

Skuldre og nakke, forebyg hovedpine, spændingshovedpine, kontoryoga

Spilletid: 08:30

Spændingshovedpine-få-hjælp-hos Indre ro-hypnose-yoga-viden

Intro:

Øjnene er det sanseorgan som konstant bringer indtryk til sindet. Øjnene er konstant i aktivitet og om dagen såvel som om natten, når du drømmer. Når du koncentrerer dig og arbejder belaster du øjnenes muskler og dit syn. Øjnene kan derfor indeholde mange spændinger. Dette kan belaste dine øjne og føre til træthed og hovedpine. Dette program styrker og smidiggør dine øjne. Den indledende og afsluttende øvelse afspænder dine øjne.

Programmet kan afhjælpe dig, når du har spændingshovedpine og det kan forebygge hovedpinen. Programmet er også godt at lave for at styrke synet.

OBS: Du kan lave programmet på yogamåtten eller på en stol. Du kan også lave programmet midt på arbejdsdagen for at give øjnene en pause.

Tip:

Lav programmet fast for at få effekt.

OBS sørg for sidde med dæmpet belysning, når du laver programmet. Undgå at sidde steder, hvor der er mange forstyrrelser for dit synsfelt.

Genre:

Blid yoga, hatha yoga

Format:

Video

Underviser: Helene Lysekilde

Emne:

Bedre syn, øjne, spændingshovedpine, kontoryoga

Spilletid: 09:30

Spændingshovedpine-få-hjælp-hos Indre ro-hypnose-yoga-viden

Intro:

Helene interviewer fysioterapeut Christian Bek om spændingshovedpine. Christian fortæller om:

  • Hvorfor vi får denne form for hovedpine
  • Hvad denne for for hovedpine egentligt er
  • Hvad vi selv kan gøre for at lindre og forebygge hovedpine

Format:

Lydfil

Undervisere: Christian Bek og Helene Lysekilde

Emne:

Spændingshovedpine, hovedpine, smerte

Spilletid: 12:22

Spændingshovedpine-få-hjælp-hos Indre ro-hypnose-yoga-viden

Bonusmateriale = ekstramateriale

-3 min mindfulness-meditation (lydfil)
-Pranayama, åndedrætsøvelse “humlebien” som forløse spændinger i hovedet (video)
– Hvad er hypnose? (lydfil)

Intro:

Fire lindrende strækøvelser fra fysioterapeut Christian Bek, som han ordinerer ved spændingshovedpine. Strækøvelserne skal ses som et lindrende tiltag.

Øvelse 1-3 strækker de større nakkemuskler, som hyppigt bliver overbelastet ved spændingshovedpine. Det er disse muskler, som fastholder dig fx i en uhensigtsmæssig arbejdsstilling.

Øvelse 4 bliver også ofte brugt som en dynamisk øvelse (kaldes retraktion). Her bliver den brugt som et statisk stræk og giver et lille stræk til musklerne under kraniekanten.

OBS:

Strækøvelserne: Ved vedvarende spændinger i nakke/skuldre anbefales det, at øvelserne laves 2-3 gange dagligt.  Hvis der er tale om periodiske spændinger, hvor der måske er dage imellem, at du føler sig anspændt, kan øvelserne blot laves efter behov.

Her laves øvelserne på en stol. De kan også laves på yogamåtten.

Når du køber adgang til “Fri for spændingshovedpine-pakken”, så kan du også downloade øvelserne fra PDF-filen og printe dem ud.

Genre:

Andet

Format:

Video og PDF

Underviser: Christian Bek (gæsteunderviser)

Emne:

Skuldre og nakke, spændingshovedpine, smertelindring

Spilletid: 05:27

ONLINE terapi: Er der en psykisk årsag til dine muskelspændinger og hovedpine, og har du brug fro hjælp? Velkommen i enesessioner med terapi online.

Indre ro medlemsunivers: Er du medlem af Indre ro Univers? Ellers kan du komme med HER. Som fordybelsesmedlem får du adgang til denne pakke.

Fordybelse og egenomsorg: Vil du blive afslappet, finde ro og tid til fordybelse? Du er velkommen på retreats og weekender med Helene Lysekilde, her går vi indad og finder ro. Se mere HER.