Meditationer & Mindfulness

Emner: Ro, afslapning, stress, accept

Forfatter: Helene Lysekilde

Tid: 3:21 minutter

Pusterummet3 minutters meditation

Denne øvelse flytter dig fra ”at handle” til ”at være” – på kun 3 minutter. Lav den så ofte, du har lyst til –  gerne flere gange om dagen, som en lille pause. Det kan fx være i løbet af din arbejdsdag, eller når du skifter fra en opgave til en anden eller fra et fokus til et andet.

Du kan lave øvelsen alle steder og i alle stillinger.

Trin 1: Observer kropslige fornemmelser, eller følelser eller tanker.

Trin 2: Fokuser på åndedrættet

Trin 3: Træk vejret ud i hele kroppen og oplev hele kroppen som en enhed

Emner: Ro, afslapning, stress, accept

Forfatter: Helene Lysekilde

Tid: 11:13 minutter

Mindfulness-meditation

I denne Mindfulness-meditation kan du sidde eller ligge. Du vil øve dig i at observere uden at ændre på noget. Du vil rette opmærksomhed mod åndedræt, tanker (lade dem passere), fornemmelser i kroppen og følelser.

Øv dig på at møde det, du møder, med accept, rummelighed og venlighed. Uanset hvad du møder, så er det helt okay. Du gør det så godt, du kan. Meditation handler om at vende tilbage til dit opmærksomhedspunkt igen og igen.

Emner: Ro, afslapning, stress, accept

Forfatter: Helene Lysekilde

Tid: 10:37 minutter

Mindfulness-meditation Kropsscanning

I denne Mindfulness-meditation bliver du inviteret til at ligge på ryggen. Du kan også sidde. Du vil blive guidet igennem kroppen og inviteret til at opleve, sanse og mærke kroppen  – kropsdel efter kropsdel. Øv dig på at møde det, du møder uden at vurdere og uden at dømme.

Meditationen kan også bruges som en dyb afspænding.

Emner: Ro, afslapning, stress, accept, søvn, angst, 5 elementer

Forfatter: Helene Lysekilde

Tid: 23:19 minutter

Køb & download kr. 299,-

Sove meditation / Yoga Nidra meditation med ”de 5 elementer”

I denne sovemeditation vil du blive guidet ind i en dyb afspænding. Kroppen vil sove, mens sindet vil meditere. Man siger, at den tid, der anvendes i en sovemeditation svarer til 4 gange tiden i en dyb restituerende søvn. Det vil sige, at denne meditation af ca. 20 minutters længde svarer til 1 time og 20 minutters dyb restituerende søvn.

I almindelig søvn kan vi godt være spændte eller urolige. Nidra betyder søvn og yoga betyder enhed. Så Yoga Nidra kan beskrives som en søvn, hvor du bliver ét med dig selv (med krop, sind og ånd), hvilket har en dyb beroligende effekt.

Denne meditation tiltaler mange – også nybegyndere. Den er let at følge og effekten opleves stort set med det samme.

Meditationen vil du blandt andet arbejde med visualisering af jord, vand, ild, luft og ånd – også kaldet de 5 elementer.

Emner: Ro, afslapning, stress, accept, søvn, angst, jordforbindelse

Forfatter: Helene Lysekilde

Tid: 23:50 minutter

Køb & download kr. 299,-

Sove meditation / Yoga Nidra Meditation for jordforbindelse

Nidra betyder søvn, og yoga betyder enhed. Så Yoga Nidra kan beskrives som en søvn, hvor du bliver ét med dig selv (med krop, sind og ånd), hvilket har en dyb beroligende effekt.

I denne sovemeditation bliver du guidet ind i en dyb afspænding. Kroppen sover, mens sindet mediterer. Det siges, at den tid, du bruger på sovemeditation, svarer til 4 gange tiden i en dyb restituerende søvn. Så ca. 20 minutter med denne sovemeditation svarer til 1 time og 20 minutters restituerende søvn.

Meditation er let at følge, og effekten opleves med det samme.

I meditationen vil du få styrket din jordforbindelse.

Du vil sætte en positiv intention (”sankalpa”), som du putter dybt ind i din underbevidsthed.